Uçaklar, kalkış esnasında sıklıkla pistte uzun süre beklemek zorunda kalabiliyor. Bu bekleme sürelerinin arkasında yatan sebepler, yolcuların güvenliği açısından büyük bir önem arz ediyor.
Kalkış sırasında uçaklar, iki temel kuvveti kullanmaktadır: "jetwash" ve "kanat ucu girdapları."
Jetwash, uçak motorlarından kaynaklanan güçlü bir hava akımıdır ve bu akım, hafif nesneleri bile savurabilecek düzeyde tehlikelidir. Kanat ucu girdapları, uçak havalandıktan sonra birkaç dakika boyunca havada kalan ve yapay türbülans yaratan hava akımlarıdır. Bu girdaplar, diğer uçaklar açısından ciddi bir risk teşkil edebilir; zira başka bir uçağın bu akımlara girmesi durumunda, kontrol kaybı yaşama olasılığı oldukça yüksektir.
Bu nedenler dolayısıyla, uçakların kalkışları arasında en az 3 dakikalık bir bekleme süresi gereklidir. Örneğin, "ağır" kategorideki bir uçağın ardından kalkış yapacak yolcu uçağının, minimum 2 dakika beklemesi şarttır. İniş süreçlerinde de benzer güvenlik önlemleri uygulanmaktadır; "ağır" bir uçağın ardından "hafif" bir uçağın inişi için en az 14 kilometrelik bir mesafe korunmalıdır.
Uçakların pistte bekleme süreleri, hava trafik kontrol sisteminin önemli bir bileşenidir. Hava trafik kontrolörleri, uçakların güvenli bir şekilde havalanabilmesi için pistteki bekleme sürelerini ve takip mesafelerini tayin eder. Kontrolörlerin "Sıraya gir ve bekle" komutunu verdikten sonra, uçaklar bekleme süresini tamamlayarak kalkış için hazırlıklarını yaparlar.