Antalya Büyükşehir Belediyesi tarafından düzenlenen 61. Uluslararası Antalya Altın Portakal Film Festivali, gün boyunca gerçekleştirilen söyleşilerle başladı ve yine söyleşilerle sona erdi. Festivalin neredeyse her gösteriminde, salonlar seyircilerle beraber film ekiplerini ağırladı.
Festival kapsamında Ulusal Uzun Metraj Yarışması'ndan iki film ekibi, gösterimlerin ardından seyircilerin sorularını yanıtladı. “Acı Kahve” ve “Balinanın Bilgisi” filmlerinin ekipleri, AKM Aspendos salonunda yer alan gösterimlerin ardından izleyicilerle bir araya geldi.
Aile Gerçekten Kutsal mı?
“Acı Kahve” ekibinden senarist ve yönetmen Soner Sert, oyuncular Nazan Kesal, Buse Buçe Kahraman, Reha Özcan, Şerif Erol, Atay Yıldız, sanat yönetmeni Natali Yeres ve film ekibiyle birlikte katıldığı söyleşide, filmin fikrini geliştirirken her zaman 'kurmaca bir hikayeyi belgesel gibi çekme' düşüncesini benimsediğini belirtti. Nişan töreni sırasında damadın geçmişte cinayet işlediğinin ortaya çıkması ile gelişen olaylar silsilesine odaklanan film hakkında, yönetmen Sert, “Toplamda küçük burjuva değerleri ya da bu değerlerin yetersizliği üzerine bir şeyler yapmaya çalıştım.” şeklinde konuştu. Oyuncu Nazan Kesal ise canlandırdığı anne karakterine dair şu ifadeleri kullandı: “Aslında anneyi başarıyla canlandırdığımı düşünmüyorum. Eleştirdiğim bir anne var burada, bunu açıkça belirtmeliyim. Eleştirdiğim birini oyuncu olarak bazen haklı bulmak istiyorum, onun doğruluğuna dayanmak istiyorum, fakat her zaman onaylayacağımız rolleri oynamıyoruz; buradaki anne gibi. Yani, bir katile; burjuva olarak, daha varlıklı bir aileye sahip olduğu için o damadın katilliğini kabullenebilen bir anneyi oynadım. Hiç kimse bunu kabullenmesin! Bu film, bana göre Türkiye'deki aile yapısını sorgulayan bir yapım. Bu noktada en çok düşündüğüm şey; aile her şey midir? Aile kutsal mıdır? Eğer aile her şeyse, kutsalsa o zaman bu ailelerin içinde küçük kız çocukları nasıl ölümlerle karşılaşabiliyor? Eğer aile kutsalsa, aile her şeyse, filmimizde de yer aldığı gibi, kızın rızası olmaksızın anne babalar bu evliliğe nasıl onay verebiliyor?”
Kendi İmkanlarıyla Çekilmiş Bir Film
Günün bir diğer ulusal yarışma filmi ise “Balinanın Bilgisi”ydi. Filmin söyleşisine; senarist ve yönetmen Önder Şengül, oyuncular Özge Cevher Yüksel ve Şahan Kafkas, görüntü yönetmeni Murat Fas, ortak yapımcı Enis Özkul ve yapım koordinatörü Ayça Bozkurt Atioğlu katıldı. Yönetmen Önder Şengül, sinema sektörünü bıraktıktan sonra 7 yıl önce yerleştiği Fethiye’de duyduğu bir hikaye üzerinden geliştirdiği bu film için hiç bir yerden destek almadıklarını ve yalnızca Fethiye’deki amatör desteği kullanarak filmi tamamladıklarını ifade etti: “Bu senaryoya hiçbir yerden destek bulamadım, yıllarca uğraştım. Sonuç olarak, koca gönüllü Fethiye'nin köylüsünün yardımıyla, orada amatör tiyatro oyuncularının katkısıyla ve büyük şehirleri bırakıp kırsala yerleşmiş sinemacılar ile bir ekip oluşturarak filmi çekmeyi başardık. Sadece bir kameramız vardı. Aynı köyde bir sesçi bulmayı da başardık. Böylece filmimizi kendi olanaklarımızla gerçekleştirdik.” Yönetmene, filmdeki karakterin doğum yaptıktan sonra değil, hamile bir kadın olarak gösterilmesiyle ilgili sorulduğunda ise şu yanıtı verdi: “Oldukça yerinde bir soru. Çünkü filmin özü bu sorunun cevabında yatıyor. Bu film doğa, doğum ve doğurganlık üzerine bir yapım. Bu konuları bir metafor olarak işlemeye çalıştık ve bu aslında büyük bir alegori.”